Translate

torsdag 16. mai 2013

Appelsinkake, frisk & saftig♡


Appelsinkake - bestefars favoritt. Da min bestefar levde bestilte han alltid appelsinkake når han skulle komme på besøk. Det er veldig lenge siden jeg har laget denne kaken, ender ofte opp med å prøve nye oppskrifter. Nå som jeg skal bake til 17 mai kafeen på skolen, benytter jeg sjangsen og tar frem en god gammel oppskrift.

Denne kaken er så god at jeg vil dele den med dere♡

200 g margarin                   Stekes i 45 min på 180ºC
200 g sukker                         
3 egg
2 ts bakepulver
450 g hvetemel
1 dl presset appelsinsaft
revet skall av en appelsin



 Smør og sukker piskes.


 Visp eggene sammen med smørkremen.

 Press ut appelsinsaften og grovrasp appelsinskallet.


Jeg ville ha en sånn typisk form til formkake, men den har havnet på hytta.Det fikk bli en hjerteformen.


Jeg pleier å bruke melisglasur på denne kaken. Tror du ikke jeg klarte å glemme å ta bilde av kaken. Det gikk litt fort i svingene og nå er den levert på skolen, klar til servering i morgen. Den så fristende deilig ut, med en svak gul farge og et dryss av mørk sjokolade. Den dekket av en syrlig smørkrem med sitron og appelsin.  

Ha en koselig 17 mai feiring♡

Legg gjerne igjen en kommentar.Jeg synes det er veldig kjekt hvis du vil bli bloggvenn med meg♡

♡Klemz




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar